2009年度

第21回セミナー

テーマ医学教育と医学教育学 〜Reflective Medical Teacherモデル〜
講師錦織 宏
東京⼤学医学教育国際協⼒研究センター講師
日時2010年3⽉19⽇(⾦) 18時00分〜19時30分
概要医学教育学・医学教育専門家に関するシリーズの第3弾。対象はClinician Educator(臨床教育家)をはじめとする、医学教育の現場に関わっておられる すべての⽅。近年、指導医講習会などで取り上げられる医学教育学や医学 教育理論とのつき合い⽅について、現場の視点から解説する。「医学教育 学が提供できるものは何か︖」「医学教育における根拠とは何か︖」「医学 教育ではやはり声の⼤きな意⾒が通るのか︖」といった疑問をもとに、 Best Evidence Medical Education(最良の根拠に基づく医学教育)の概念や、 Reflective Medical Teacher(内省する医学教育者)モデルを紹介する。また、 医学と教育学の懸け橋となる「医学教育研究というトランスレーショナルリサ ーチ」のあり⽅についても少しばかり考察する。
資料ポスタースライド

第20回セミナー

テーマタイ国の医学教育〜⻄洋医学との遭遇の歴史、医師不⾜問題を抱える現在、そして未来への課題〜
講師カノクワン・スリルクサ
タイ コンケン病院⼩児科医師、東京⼤学医学教育国際協⼒研究センター特任講師
日時2010年2⽉12⽇(⾦) 18時00分〜19時30分
概要Thailand is a small, lower middle income country in South East Asia. There is approximately 65 millions of population. Although there is some improvement in health care services, we are still facing with the problem of shortage of doctors, especially in rural areas. Western medicine took its root in Thailand since Ayudhya period. The progression of western medicine abruptly ended for more than 100 years before starting again during Bangkok period. Western medicine took its root more firmly in mid nineteenth century when an American doctor came to work in Bangkok. However it is not until late nineteenth century that the first permanent hospital was built. The first medical school; Siriraj Hospital was opened in 1889. Medical education in Thailand improved rapidly over the next 20 years with the help from the Rockefeller Foundation. The first Thai national medical conference was held in 1956. Since then undergraduate medical curriculum was revised to meet with international standard. Educational strategy is moving to more studentcentered, more integration and more community-oriented. Nowadays there are 17 faculties of medicine and 23 medical education centers to cope with doctor shortage. The number of medical college graduates increases from 300 to 1500 per year. We are now getting better comparing to the past; however, we are still far from the best. Many challenges are waiting for us as medical educators to make a better future for medical education.
資料ポスタースライド

第19回セミナー

テーマ医学教育者のコンピテンスと養成プログラム
講師⽥川 まさみ
⿅児島⼤学⼤学院医⻭学総合研究科医⻭学教育開発センター
センター⻑・教授
日時2010年1⽉27⽇(⽔) 18時00分〜19時30分
概要医学教育に携わる多くの⼈は、教育・研修組織内でのそれぞれの⽴場で 様々な教育業務を担っています。医学教育者として機能を果たすためには、 単に教育の経験者としてではなく、学識やエビデンスに基づいた教育の計画・ 遂⾏と管理を実践し、教育を評価して改善する能⼒が求められます。
本セミナーでは、医学教育者、教育指導者の役割と必要とされる能⼒とは医学教育者、教育指導者を養成するプログラムとはについて、具体的な例を⽰しながら、国際的な視点も交えて説明し、医療者教育学 修⼠課程と本邦のワークショップとの違いについて考えます。セミナーに参加した 医学教育専門家の⽅が、⾃分が修得すべき能⼒と果たすべき役割について 理解を深め、医学教育学への関⼼を⾼めていただくことを期待しております。
資料ポスタースライド

第18回セミナー

テーマPreparing Medical Students to Treat Diabetes
糖尿病診療を医学⽣に教えること
講師Bob Anderson, Ed.D
Professor & Senior Research Scientist,
University of Michigan Diabetes Research & Training Center
日時2009年12⽉9⽇(⽔) 18時00分〜19時30分
概要Part 1. Our research has demonstrated that a collaborative, patient centered approach to patient care is effective in the treatment of diabetes. However most health professionals who believe they are using this approach are in fact not using it. They have adopted a collaborative, patient centered approach on a conceptual level but have not truly changed their fundamental approach to patient care. The approach to care physicians adopt during their medical training was derived from the treatment of acute illnesses. We will examine why this approach works well in the treatment of acute illnesses but with diabetes it often causes more problems than it solves.
Part 2. I will describe the only course I have seen in my 22 years at the University of Michigan Medical School that addresses this problem effectively.
Part 3. The vast majority of PowerPoint presentations at medical schools & academic conferences are terrible. We will review a dozen evidence-based strategies to develop effective PowerPoint presentations. I will also present a series of before and after examples of my own slides, and provide an annotated bibliography of resources.
資料ポスター、スライド資料

第17回セミナー

テーマ医学教育学者は、本当に必要なのか︖ -臨床医とのコラボレーションを目指して
講師⻄城 卓也
名古屋⼤学医学部附属病院総合診療部 助教
日時2009年11⽉18⽇(⽔) 18時00分〜19時30分
概要世界の潮流に漏れず、わが国でも今や多くの⼤学に医学教育ユニットが設⽴され、また多 くの医師が海外での医学教育関連の修⼠を取得し活動を始めている。医学教育のブームがますます盛り上がりを⾒せる近年、医学教育者の役割・意義に関する議論も⽿にする。 そ こで「医学教育学者とは、何なのか︖必要なのか︖どんなことをするのか︖」といった多くの臨床医が持つ疑問をもとに、その存在意義を再確認しつつ、如何に臨床医とコラボレーションしてゆくかを検討したい。
これらの議論には、マーストリヒト⼤学の医療者教育学修⼠課程も参考の⼀つとして挙げる。そして21世紀初頭に、”医学教育学者が取り組むチャレンジ(Vleuten,2006)
1)より実践的・効果的なトレーニングの確⽴
2)質の⾼い評価⽅法の開発
3)質の⾼い医学教育研究
4)評価に対する前向きな認識
などを⼟台に幅広く議論できれば幸いである。
資料ポスター

第16回セミナー

テーマ英国医学教育の近年の動向
講師Professor John Rees
Dean of Undergraduate Education
Kingʼs College London School of Medicine
日時2009年11⽉13⽇(⾦) 18時00分〜19時30分
概要The responsibility for overseeing undergraduate education in the UK lies with the General Medical Council. Their monitoring system involves a quality assurance scheme with regular inspections and questionnaires. Their 1993 publication, Tomorrowʼs Doctors, was very influential in the organisation and assessment of programmes in medical schools in UK and abroad. The latest version of Tomorrowʼs Doctors was published in September 2009. It sets out the responsibilities of students, doctors, medical schools and health care providers.
The overarching outcomes at graduation are divided into three groups, the doctor as scholar and scientist, as practitioner and as professional. The standards for delivery of teaching, learning and assessment are in nine domains. At Kingʼs College London School of Medicine we are evaluating our current curriculum against Tomorrowʼs Doctors and planning how to use the document to develop our programmes. The presentation will outline the challenges of the new Tomorrowʼs Doctors for students, medical schools and health services.
資料ポスタースライド

第15回セミナー

テーマ応⽤PBL(Applied PBL)-すべての学びの場にPBLを
講師神津 忠彦
東京⼤学医学教育国際協⼒研究センター 名誉客員研究員
東京⼥⼦医科⼤学 名誉教授、 医学教育振興財団 参与
日時2009年10⽉28⽇(⽔) 18時00分〜19時30分
概要Problem-based learning (PBL) は過去40年間にさまざまな形で世界の⾼等教育に広がりましたが、他⽅で背景的基盤が整備されていない場合には少なからぬ困難にも直⾯します。今回のセミナーではPBLを特定の授業形態としての束縛から解き放ち、PBLの教育理論と⽅法論を⾼度専門職業⼈教育のすべての学びの場に⽣かして⾏く「応⽤PBL=“Applied PBL”」を提唱したいと思います。医学教育におけるPBLは①⾃⼰開発型学習能⼒育成(学び⽅を学ぶ)、②課題探求型統合学習の訓練、③分析・推論・判断能⼒の育成、④対⼈技能育成、⑤⼈間性育成、⑥個別指導、⑦個⼈差に応じた学習、⑧省察による⾏動改善、⑨⽣涯学習への準備教育など、多⾯的な教育目的が包含されています。これらのPBL型⾃⼰開発学習のエッセンスを、医学教育のすべての場にさまざまな形で応⽤する。
ことができれば、より実質的な医学教育の充実に繋がるものと思います。なお、この講演の主要部分は本年7⽉の第41回⽇本医学教育学会⼤会における教育講演の内容と重なることを予めお断りいたします。
資料ポスタースライド

第14回セミナー

テーマ教育プログラム評価とは
講師⼤⻄ 弘⾼
東京⼤学医学教育国際協⼒研究センター講師
日時2009年9⽉16⽇(⽔) 18時00分〜19時30分
概要医学教育の領域において、何か新たな授業を採り⼊れたとき、以前の授業を改善したときなどに、 そのプログラムやカリキュラムの評価が必要になると感じた⽅は多いだろう。しかし、医学教育領域においてプログラム評価がどうあるべきかについて包括的に論じられた機会は非常に少ない。 目的に関してだけでも、その評価を研究にまで引き上げるのか、ステークホルダーへの説明責任によって 評価するのか、単に次回プログラムの改善に⽤いるのかなど、様々な視点が考え得る。 また、質的データと量的データをどう組み合わせるべきか、分析はどの程度客観性を持たせるべきかなど、議論は尽きない。 今回は、これらの観点からプログラム評価がどのような範囲に及ぶのか、どういう視点での議論が必要かについて包括的に述べてみたい。
資料スライド

第13回セミナー

テーマ“Value and Promotion of the Clinician-educator in the United States”
講師レベッカ・ハリソン
オレゴン健康科学⼤学医学部 准教授
東京⼤学医学教育国際協⼒研究センター特任准教授(2009.4.1-7.31)
日時2009年7⽉15⽇(⽔) 18時00分〜19時30分
概要The demand for clinician-educators in internal medicine in the United States (both primary care physicians and hospitalists) has increased because of the increased emphasis on teaching. However, medical schools have historically had difficulty recruiting and retaining experienced clinician educators because promotion decisions are often based on productivity in research. Medical schools have responded by developing academic tracks with promotion criteria that recognize and reward the many roles of their faculty.
The objectives of this talk include:
1) Understand the historical background on the development of teaching hospitals and the clinician-educator
2) Determine what clinician-educators, department chairs, and promotion committee chairs view as most critical to CE promotion
3) Introduce a tool used in tracking the activities of clinician-educators called the educatorʼs portfolio
4) Explore the broader definition of scholarship in medical education including teaching and other learning-related activities, and educational research
5) Discuss the barriers and possibilities of applying these systems to teaching hospitals in Japan
資料スライド

第12回セミナー

テーマ⽶国の医師のワークライフバランス〜トレンド、影響、そして挑戦
講師レベッカ・ハリソン
オレゴン健康科学⼤学医学部 准教授
東京⼤学医学教育国際協⼒研究センター特任准教授(2009.4.1-7.31)
日時2009年6⽉17⽇(⽔) 18時00分〜19時30分
概要What does the word “balance” mean to todayʼs Japanese physicians?Physicians world-wide are continually balancing their busy professional lives with their personal needs and family roles. Maintaining “balance” is increasingly challenging in todayʼs pressured medical environment and fast-paced lives. While caring for their patients and learners needs, physicians often forget about their own personal wellbeing resulting in dissatisfaction with their careers, personal relationships, and burnout.This talk will describe why balance is important for individual physicians, academic medical centers and the profession of medicine in general. It will cover influences and experiences of work-life balance in the United States academic workforce and will address some of the ways in which physicians have worked to change the system and improve their personal-professional balance.With the recent shift of work values to those of the “baby boomer” generation, along with the influx of women in medicine, there has been a strong call for more “family friendly work environments” in the U.S health care system. Topics in this talk covered include the current shift in career choices of students and residents to more “controllable lifestyles,” the concept of “values clarification,” and the growing
movement of part-time careers in academic medicine. As time allows, we hope to begin a dialogue about what work-life balance means for physicians in Japan.
資料スライド資料1資料2資料3

第11回セミナー

テーマ⽶国におけるホスピタリストというキャリアモデル
講師レベッカ・ハリソン
オレゴン健康科学⼤学医学部 准教授
東京⼤学医学教育国際協⼒研究センター特任准教授(2009.4.1-7.31)
日時2009年5⽉20⽇(⽔) 18時00分〜19時30分
概要As general internal medicine has changed, the structure of inpatient care in academic and community teaching hospitals in the United States has also evolved.
The most striking change has been the emergence of the academic hospitalist model. Currently, Hospital Medicine is one on the fastest growing careers in internal medicine in the United States. Faculty, (usually general internists) focus a substantial amount of their time and energy on the care of inpatients. This talk will explore the history, success, and challenges of this movement, focusing on patient care, resident and medical student education, and research. The hospitalist model has much to offer academic medicine. It carries the potential to improve the outcomes and efficiency of inpatient care, the teaching of hospital medicine, and the quality of inpatient-based clinical research
資料スライド

第10回セミナー

テーマ PBLを超えるTBL(Task-based Learning)とは︖
講師ヌージャハン・モハメド・イブラヒム
マレーシア 国際医学⼤学医学部准教授
東京⼤学医学教育国際協⼒研究センター特任准教授
日時2009年4⽉22⽇(⽔)18時00分〜19時30分
概要Task-based Learning (TBL) is an innovate tool for teaching and learning in Outcome-based Education. TBL ensures that the learning outcomes are achieved, while advantage is taken of real as well as simulated clinical environments to which medical studentsʼ are exposed in the clinical years. The tasks of the healthcare professional provide the context and the focus for learning just as a ʻproblemʼ provides a focus for learning in problem-based learning.
As PBL has become a popular teaching and learning strategy in medical schools, we need to ensure students will continue to develop skills they have learnt during PBL as they move on to the clinical years. As a continuation of her first lecture, Dr Nurjahan will be illustrating how Task-based Learning strategies can be utilised in the clinical years as a transition from Problem-based learning (PBL). The speaker
will also be sharing the experiences at the International Medical University in implementing TBL. There will be a discussion of the difficulties involved as well as suggestions on how to overcome implementation TBL strategies. There will also be a discussion on how well TBL has been accepted and possible adaptation of this strategy in Japan.
資料スライド

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